Historie

EHBO-vereniging Bergschenhoek bestond op 26 november 2020 50 jaar. Een mijlpaal, zo mogen we dat wel noemen.

Initiatiefnemer voor een EHBO-vereniging in Bergschenhoek was in 1970 mevrouw Piron-Nolles die vanaf 1971 samen met de heer H. van Laviere als secretaris en mevrouw J. van Dijk als penningmeester het dagelijks bestuur vormde. Zes jaar na de oprichting kwam er een bestuurswisseling en namen Janny Kunst, Jeanet Kouwenhoven, Aafke van der Grift en Netty Hulst de taken over. Ter voorbereiding op adequate hulpverlening ging de EHBO-vereniging cursussen verzorgen. Deze werden gegeven door een plaatselijke arts en een kaderdocent.

De plaats van samenkomst is op dat moment het oude Kruisgebouw aan de Beatrixstraat. De vereniging groeit gestaag en steeds meer mensen halen een diploma. Elk jaar volgen zij herhalingslessen. Na de eerste locatie zouden er in de loop der tijd meerdere volgen: het (toen) nieuwe Groene Kruisgebouw (nu Hospice), Polderhuis, ’t Schooltje aan de Rotte, de noodlokalen aan de Maria Enzersdorflaan, de Groeneweg (achter De Ackers), bij Sportvereniging BVCB en uiteindelijk tot nu toe weer aan de Groeneweg bij Kinderdagverblijf Smallsteps.

Om elkaar beter te leren kennen en samen op te kunnen treden als zich een ramp voor zou doen wordt een rampenteam samengesteld dat regelmatig met elkaar oefent. Naast politie, GGD en brandweer maakt ook de EHBO daar deel van uit. Leden van LOTUS (Landelijke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtoffers) fungeren als slachtoffer, naast een wisselend aantal inwoners van Bergschenhoek of mensen die nauw betrokken zijn bij de plek of het bedrijf waar de rampenoefening plaatsvindt. Sinds Lansingerland is ingedeeld bij de Veiligheidsregio Rijnmond is er geen eigen rampenteam meer. De oefeningen zijn gebleven, maar dan uitsluitend met de EHBO leden. Nu treden we voornamelijk op bij onder meer evenementen en sportactiviteiten.

VIDEO: Rampenoefening Zwembad De Windas 2003